Game(L)over helpt om vroegtijdig in te grijpen bij riskant en problematisch gamen. Zo escaleert dat gedrag niet en kan gamen leuk blijven.
Game(L)over valt uiteen in een gamerzone en een ouderzone. Jongeren worden uitgedaagd om stil te staan bij hun gamegedrag en de impact daarvan. Ouders vinden meer informatie en tips om het gesprek over gamen aan te gaan.
De jongere …
Ouders…
Bij Gamerzone vind je:
Bij Ouderzone vind je:
Klik op de afbeeldingen om te vergroten.
‘Helder’ heeft drie betekenissen:
Deze app of website is hierop gescreend en is OK.
‘Toegankelijk’ heeft drie betekenissen:
Deze app of website is hierop gescreend en is OK.
‘Betrouwbaar’ heeft drie betekenissen:
Deze app of website is hierop gescreend en is OK.
Het is niet evident om apps of websites in je begeleidingspraktijk te integreren. Inspirerend materiaal hiervoor vind je in de mediatheek van www.onlinehulp-vlaanderen.be.
Nog meer info vind je in dit achtergrondartikel
“Hulpverleners kunnen jongeren uitnodigen om met Game(L)over aan de slag te gaan. Hierbij denken we aan verschillende contexten zoals de schoolomgeving of eerstelijnswelzijns en –gezondheidsdiensten. Jongeren kunnen deze tool daarop zelfstandig doorlopen. Ze hoeven dat trouwens niet in één keer te doen: na elke oefening kunnen ze een link sturen naar zichzelf. Daarmee kunnen ze later hun traject binnen de tool vlot hernemen. Het resultaat van elke oefening en de terugkoppeling kunnen jongeren ook telkens downloaden of naar zichzelf doorsturen. Deze functionaliteiten maken de tool handig om te gebruiken in een begeleidingscontext.
De tool kan ook een begeleidingstraject ondersteunen. Als hulpverlener kan je bijvoorbeeld oefeningen als huiswerk meegeven en deze dan tijdens het contactmoment met de jongere hernemen. Zo kunnen deze uitkomsten stof voor gesprekken zijn. Je kan ook samen de tool doorlopen. Op deze manier geven de apps een aanzet voor een gesprek. Game(L)over kan zo een hefboom zijn om bepaalde elementen te bespreken..”