De Sorrybox helpt jongeren om het terug goed te maken. Bijvoorbeeld met een gepersonaliseerde sorrybrief, -strip, -rap of een filmpje.
De Sorrybox biedt aan begeleiders methodieken aan om meer herstelgericht te werken bij begeleidingen. Het beidt ook een kader om met probleemgedrag om te gaan.
Kinderen en jongeren in het algemeen.
Jongeren met een verstandelijke beperking in het bijzonder en hun begeleiders of ouder(-figuren).
Na een conflict of agressie-incident is er vaak materiële, emotionele en relationele schade. Sorry zeggen en het terug trachten goed te maken is voor velen niet makkelijk. De Sorrybox ondersteunt het herstelproces via ideeën, instrumenten en taal.
De Sorrybox bestaat uit twee delen.
Via ‘iets goed maken’ kan je (stap voor stap) sorry zeggen via …
Je kan deze allemaal afprinten om dan op een creatieve wijze ‘sorry te zeggen’.
Je kan ook stilstaan bij je gedrag via het G-schema (gebeurtenis – gedachten – gevoelens – gedrag – gevolgen).
Via ‘herstel begeleiden’ vind je als opvoeder, leerkracht, ouder, directie voor diverse leeftijdsgroepen in 5 ontwikkelingsniveaus methodieken om …
‘Helder’ heeft drie betekenissen:
Deze app of website is hierop gescreend en is OK.
‘Toegankelijk’ heeft drie betekenissen:
Deze app of website is hierop gescreend en is OK.
‘Betrouwbaar’ heeft drie betekenissen:
Deze app of website is hierop gescreend en is OK.
Het is niet evident om apps of websites in je begeleidingspraktijk te integreren. Inspirerend materiaal hiervoor vind je in de mediatheek van www.onlinehulp-vlaanderen.be.
“De toolbox reikt organisaties die werken met kinderen of jongeren inspiratie aan om een visie op herstel te ontwikkelen of verder uit te diepen. Wanneer herstel deel uitmaakt van de cultuur van de organisatie en de visie op agressiebeheersing, bouw je aan een groter gevoel van veiligheid en vertrouwen bij medewerkers en cliënten. Een gevoel van veiligheid en vertrouwen zijn broodnodig voor een positief leefklimaat waarin het kind, de jongere of volwassene een grotere kans krijgt om zich verder te ontwikkelen. De sorrybox 2.0 wil de kracht van zijn pedagogische methodiek combineren met de kracht van nieuwe (en sociale) media (laagdrempelig, interactief, creatief, multimediaal,…). Nieuwe media wordt ingezet om een pedagogische relatie te helpen herstellen. We geloven sterk in Sorrybox 2.0 als een vorm van “Blended hulpverlening”: het gebruik van een online-tool als hulpmiddel binnen een hulpverlenersrelatie (als hulp en niet in plaats van een pedagogische interactie)” Eric Beke - orthopedagoog
“De tools en apps, methodieken, suggesties en informatie uit de sorrybox 2.0 ondersteunen het herstelproces. Ze bieden gebruikers ideeën, instrumenten en taal aan om het contact en de relatie te herstellen. Op die manier gaat er een verbindende en preventieve kracht vanuit. Wordt het incident goed afgerond? Dan vermindert de kans op een nieuw conflict. Met de toegankelijke tool om te leren stilstaan bij gedrag versterkt het kind, de jongere of de volwassene zijn sociale vaardigheden en probleemoplossend vermogen. Dit heeft een positief effect op zijn zelfvertrouwen en zelfbeeld.” Eric Beke - orthopedagoog
Niet alleen op de de Sorrybox zelf maar ook via de Sorry-academie vinden professionals info over ‘the art of saying sorry’.