Waarderingsplatform

Het platform waar jij je waardering voor zorg en ondersteuning kan delen met anderen.

Over deze app

Op het waarderingsplatform kunnen mensen met een zorg- en ondersteuningsnood ervaringen over organisaties met elkaar en de zorgverleners delen. Dit kan voor organisaties binnen vier sectoren: kinderopvang, ouderenzorg, jeugdhulp en personen met een handicap. Het doel van het platform is om zorg en ondersteuning transparanter te maken en de kwaliteit en tevredenheid te verbeteren. Momenteel zit het platform in een testfase die loopt tot begin 2026.

Voor wie

Gebruikers van kinderopvang, residentiële ouderenzorg, residentiële jeugdhulp en personen met een handicap.

Wat is het doel?

  • Interactie tussen organisaties en hun gebruikers stimuleren.
  • Verbeterde kwaliteit van zorg en hogere tevredenheid.
  • Positieve verhalen in de kijker zetten.
  • Transparantie en openheid bevorderen over de zorgsector in Vlaanderen en Brussel.
  • Mensen helpen keuzes te maken voor een bepaalde zorgorganisatie.

Wat kan deze app?

  • Geeft gebruikers en hun omgeving een publieke stem in de waardering van hun organisaties.
  • De waardering verschijnt anoniem op het waarderingsplatform.
  • Opgelet: een waardering is geen klacht. Klachten of meldingen van verontrustende situaties dien je eerst in bij de organisaties zelf, of indien nodig, de officiële klachtenlijn van de sector.
Prijs
gratis
Klik hier voor
Talen
Nederlands
Doelgroep
volwassenen (25-65 jaar), 65-plussers, professionals, kinderen (-12 jaar), jongeren (12-18 jaar), jongvolwassenen (18 - 25 jaar), mantelzorgers, ouder(-figuren), persoon met beperking, mensen met migratie-achtergrond en LGBTQIA+
Verschenen op
22/04/2024
Laatst gescreend op
15/11/2024
blob blob

Zo ziet de tool eruit

Klik op de afbeeldingen om te vergroten.

Voor jou gescreend

Helder

‘Helder’ heeft drie betekenissen:

  1. het doel van de app of website wil duidelijk jouw welzijn of geestelijke gezondheid behouden of verbeteren. 
  2. de doelgroep van de app of website is duidelijk.
  3. de contactmogelijkheden via de app of website (met professionals, met lotgenoten, met ...) zijn duidelijk.

Deze app of website is hierop gescreend en is OK.

Opvallende sterktes en aandachtspunten zijn:
Doel en doelgroep van het waarderingsplatform zijn heel duidelijk.
meer over het screenen op 'helderheid'

Toegankelijk

‘Toegankelijk’ heeft drie betekenissen:

  1. De app of website is gebruiksvriendelijk
  2. De app of website werkt technisch vlot
  3. Het is ook duidelijk wat de kostprijs van de app is

Deze app of website is hierop gescreend en is OK.

Opvallende sterktes en aandachtspunten zijn:
Gebruiksvriendelijke en overzichtelijke website.
meer over het screenen op 'toegankelijkheid'

Betrouwbaar

‘Betrouwbaar’ heeft drie betekenissen:

  1. De app of website wordt aangeboden wordt door een geloofwaardige(e) organisatie of samenwerkingsverband
  2. Alle belangrijke “knoppen” werken en de app of website is gemaakt op basis van wetenschappelijke info en/of gefundeerde praktijkkennis. 
  3. Deze app of website geeft ook duidelijke info over privacyveilig gebruik en je kan daarover iemand aanspreken.

Deze app of website is hierop gescreend en is OK.

Opvallende sterktes en aandachtspunten zijn:
Ontwikkeling van de website en werking gebeurde in overleg en co-creatie met belanghebbenden.
Heel helder wie aanbieder van het platform is hoe er contact moet opgenomen worden.
meer over het screenen op 'betrouwbaarheid'

Gebruik met professional

Het is niet evident om apps of websites in je begeleidingspraktijk te integreren. Inspirerend materiaal hiervoor vind je in de mediatheek van www.onlinehulp-vlaanderen.be.

Organisaties die zelf willen deelnemen aan de testfase en op het platform willen verschijnen kunnen dit aanvragen via contact@waarderingsplatform.be.

Zelf ervaring mee als professional? Laat het ons hier weten.