Over 'betrouwbaarheid' screenen

‘Betrouwbaar’ heeft drie betekenissen:

  1. De app of website wordt aangeboden wordt door een geloofwaardige(e) organisatie of samenwerkingsverband
  2. Alle belangrijke “knoppen” werken en de app of website is gemaakt op basis van wetenschappelijke info en/of gefundeerde praktijkkennis.
  3. Deze app of website geeft ook duidelijke info over privacyveilig gebruik en je kan daarover iemand aanspreken.

    Belangrijke screeningsvragen over ‘betrouwbaarheid’ zijn:

    • Is de aanbieder van de app of website vlot vindbaar en contacteerbaar?
    • Staat de laatste update van de app of ‘versie van een website’ duidelijk vermeld?
    • Kan je als gebruiker een klacht over de app bespreekbaar maken?
    • Zijn de eventueel externe financiers van deze app meegedeeld?
    • Zijn de aanbieder en zijn visie geloofwaardig?
    • Werkt alles in de app of website (ook de links naar andere bronnen)?
    • Is info beschikbaar over de ontwikkeling en evaluatie van de werking van de app of website?
    • Is verstaanbare info over de mate waarin de app of website voldoet aan de privacywetgeving vlot vindbaar?
    • Is in de app duidelijk wie ‘eigenaar’ is van de persoonsgegevens van de app-gebruikers?
    • Kan de gebruiker kiezen om zijn of haar gegevens te laten verwijderen?
    • Is voor de gebruiker duidelijk waar persoonlijke data opgeslagen worden en wat hiermee gebeurt wanneer de app niet meer aangeboden wordt?