Exxtra

zorgplatform voor mensen met een beperking en hun assistenten

Over deze app

Met het deeleconomieplatform van Exxtra kunnen budgethouders (van een persoonsvolgend (PVB) of een persoonlijk assistentiebudget (PAB)) gekoppeld worden aan een assistent om hen te helpen met hun dagelijkse taken. Dit kan op een fiscaal voordelige manier voor zowel budgethouder als assistent.

Budgethouders kunnen aangeven waarmee ze hulp nodig hebben. Assistenten kunnen dan weer een opdracht kiezen die aansluit bij hun interesse. 

Het uurtarief wordt onderling afgesproken tussen opdrachtgever/budgethouder en klusser/assistent. De opdrachtgever geeft de prestaties (digitaal) in op het platform na afloop van een bepaalde periode en dit op basis van de werkelijk gepresteerde uren. De opdrachtgever ontvangt een betalingsuitnodiging die hij kan betalen met PVB/PAB. Het platform zorgt voor de uitbetaling aan de assistent en een vlotte opvolging van het budget.

Voor wie

  • Personen met een assistentiebudget: budgethouders/zorgbehoevenden met een assistentiebudget van het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH) die assistentie willen inkopen. 
  • Personen met een beperking
  • Ouders van personen met een beperking
  • (Kandidaat) assistenten: mensen die als assistent en thuishulp voor hulpbehoevenden iets willen bijverdienen.

Wat is het doel?

Mensen met een assistentiebudget (=budgethouders) en mensen die hulpbehoevende mensen willen assisteren (assistenten) matchen met elkaar.

Wat kan deze app?

Budgethouders kunnen

  • aangeven waarmee ze hulp nodig hebben
  • toegang krijgen tot een netwerk van potentiële vooraf gescreende assistenten
  • hulp krijgen bij het matchen met een nieuwe assistent
  • prestaties registreren en een assistent toevoegen
  • budget en betalingen beheren binnen het deeleconomieplatform.
  • via een dashbord zicht houden op hun openstaande hulpvragen, eigen assistenten en geregistreerde prestaties

Assistenten kunnen:

  • Na registratie gematcht worden met een budgethouder.
  • kiezen uit een breed scala aan hulptaken.
  • aangeven welke opdrachten ze willen uitvoeren en wanneer.

Assistenten en budgethouders kunnen op ieder moment de fiscale teller raadplegen.  

Prijs
meer dan 5€
Klik hier voor
Aanbieder
Talen
Nederlands
Doelgroep
volwassenen (25-65 jaar), 65-plussers, jongvolwassenen (18 - 25 jaar), mantelzorgers, ouder(-figuren) en persoon met beperking
Verschenen op
1/12/2017
Laatst gescreend op
14/03/2024
blob blob

Zo ziet de tool eruit

Klik op de afbeeldingen om te vergroten.

Voor jou gescreend

Helder

‘Helder’ heeft drie betekenissen:

  1. het doel van de app of website wil duidelijk jouw welzijn of geestelijke gezondheid behouden of verbeteren. 
  2. de doelgroep van de app of website is duidelijk.
  3. de contactmogelijkheden via de app of website (met professionals, met lotgenoten, met ...) zijn duidelijk.

Deze app of website is hierop gescreend en is OK.

Opvallende sterktes en aandachtspunten zijn:
Ruime contactmogelijkheden. EXXTRA kiest duidelijk voor een 'blended ondersteuning' waarbij ze fysiek en digitaal contact combineren.
De rubriek met ‘veelgestelde vragen & antwoorden’ biedt duidelijke informatie.
meer over het screenen op 'helderheid'

Toegankelijk

‘Toegankelijk’ heeft drie betekenissen:

  1. De app of website is gebruiksvriendelijk
  2. De app of website werkt technisch vlot
  3. Het is ook duidelijk wat de kostprijs van de app is

Deze app of website is hierop gescreend en is OK.

Opvallende sterktes en aandachtspunten zijn:
Overzichtelijk dashboard voor de budgethouder. Je hebt zicht op je openstaande hulpvragen, eigen assistenten en geregistreerde prestaties.
De toegankelijkheid kan nog versterkt worden als de websitebezoeker vóór de registratie al zou kunnen zien hoe het platform werkt.
Vrij uitgebreide registratieprocedure vooraleer je toegang krijgt tot het platform.
De budgethouder/zorgvrager kan voorlopig niet zelf op zoek gaan naar assistenten na het indienen van een hulpvraag. Daarvan maakt EXXTRA werk.
Het gebruik van het platform is gratis maar voor de dienstverlening en verzekering die via het platform wordt verleend worden servicekosten gerekend. Hier vind je meer info over die kosten.
meer over het screenen op 'toegankelijkheid'

Betrouwbaar

‘Betrouwbaar’ heeft drie betekenissen:

  1. De app of website wordt aangeboden wordt door een geloofwaardige(e) organisatie of samenwerkingsverband
  2. Alle belangrijke “knoppen” werken en de app of website is gemaakt op basis van wetenschappelijke info en/of gefundeerde praktijkkennis. 
  3. Deze app of website geeft ook duidelijke info over privacyveilig gebruik en je kan daarover iemand aanspreken.

Deze app of website is hierop gescreend en is OK.

meer over het screenen op 'betrouwbaarheid'

Gebruik met professional

Het is niet evident om apps of websites in je begeleidingspraktijk te integreren. Inspirerend materiaal hiervoor vind je in de mediatheek van www.onlinehulp-vlaanderen.be.

Zelf ervaring mee als professional? Laat het ons hier weten.