1712

Professionele hulplijn voor vragen over geweld, misbruik en kindermishandeling

Over deze app

www.1712.be is een website voor iedereen die op zoek is naar informatie, advies en hulp bij vragen over over elke vorm van geweld of misbruik. Niet alleen lichamelijk geweld. Ook psychisch (of emotioneel), financieel of seksueel geweld. Naast informatie over geweld, misbruik, en over de werking van justitie, kunnen burgers via de website in contact komen met professionele hulp. De website bevat een knop om te chatten met een hulpverlener van 1712, een contactformulier om te mailen, noodnummers en contactgegevens van andere diensten.

Voor wie

1712 is er voor kinderen, jongeren, volwassenen en ouderen met vragen over over elke vorm van geweld of misbruik. Niet alleen lichamelijk geweld. Ook psychisch (of emotioneel), financieel of seksueel geweld. 1712 is er voor slachtoffers, getuigen van geweld en mensen die (soms) geweld plegen. Je hoeft niet te zeggen wie je bent. Je hoeft je identiteit niet bekend te maken.

Wat is het doel?

1712 biedt informatie en advies over geweld, misbruik en kindermishandeling. Via 1712.be kunnen mensen met vragen over geweld, misbruik of kindermishandeling bellen, mailen of chatten met een professionele hulpverlener van 1712.

Wat kan deze app?

Via de website kan je

  • Informatie vinden over geweld en misbruik en over de werking van hulpverlening en justitie.
  • In contact komen met professionele hulpverleners van de Centra voor Algemeen Welzijnswerk (CAW) en de Vertrouwenscentra Kindermishandeling (VK) via telefoon, mail of chat.
  • In contact komen met gespecialiseerde hulp.
  • Contactgegevens vinden in geval van dringende hulp.
Prijs
gratis
Klik hier voor
Aanbieder
Talen
Nederlands
Doelgroep
iedereen
Verschenen op
1/04/2020
Laatst gescreend op
10/07/2023
blob blob

Zo ziet de tool eruit

Klik op de afbeeldingen om te vergroten.

Voor jou gescreend

Helder

‘Helder’ heeft drie betekenissen:

  1. het doel van de app of website wil duidelijk jouw welzijn of geestelijke gezondheid behouden of verbeteren. 
  2. de doelgroep van de app of website is duidelijk.
  3. de contactmogelijkheden via de app of website (met professionals, met lotgenoten, met ...) zijn duidelijk.

Deze app of website is hierop gescreend en is OK.

Opvallende sterktes en aandachtspunten zijn:
De contactmogelijkheden zijn meteen duidelijk
meer over het screenen op 'helderheid'

Toegankelijk

‘Toegankelijk’ heeft drie betekenissen:

  1. De app of website is gebruiksvriendelijk
  2. De app of website werkt technisch vlot
  3. Het is ook duidelijk wat de kostprijs van de app is

Deze app of website is hierop gescreend en is OK.

Opvallende sterktes en aandachtspunten zijn:
De verschillende contactmogelijkheden zijn een meerwaarde voor de gebruiker.
De app is gebruiksvriendelijk omdat je je niet moet aanmelden
meer over het screenen op 'toegankelijkheid'

Betrouwbaar

‘Betrouwbaar’ heeft drie betekenissen:

  1. De app of website wordt aangeboden wordt door een geloofwaardige(e) organisatie of samenwerkingsverband
  2. Alle belangrijke “knoppen” werken en de app of website is gemaakt op basis van wetenschappelijke info en/of gefundeerde praktijkkennis. 
  3. Deze app of website geeft ook duidelijke info over privacyveilig gebruik en je kan daarover iemand aanspreken.

Deze app of website is hierop gescreend en is OK.

meer over het screenen op 'betrouwbaarheid'

Gebruik met professional

Het is niet evident om apps of websites in je begeleidingspraktijk te integreren. Inspirerend materiaal hiervoor vind je in de mediatheek van www.onlinehulp-vlaanderen.be.

Zelf ervaring mee als professional? Laat het ons hier weten.