Tele-Onthaal

Zoek je een uitweg? Praten met Tele-Onthaal helpt!

Over deze app

Wanneer je jouw verhaal kwijt wilt of met een probleem zit waarmee je geholpen wilt worden biedt Tele-Onthaal jou een luisterend oor. Je kan hen telefonisch of via chat bereiken. De telefonische hulplijn van Tele-Onthaal is er 24/24 en 7 dagen op 7. De gesprekken zijn steeds gratis en anoniem.

Voor wie

Iedereen op zoek naar een luisterend oor.

Wat is het doel?

Iedereen die is op zoek is naar een luisterend oor of zich ergens zorg over maakt een helpend gesprek aanbieden.

Wat kan deze app?

Via deze website kan je:

  • zelf kiezen of je via telefoon of via chat een luisterend oor wil.
  • getuigenissen van oproepers lezen rond allerlei thema’s (gezondheid, eenzaamheid, relaties, ...)
  • als kandidaat-vrijwilliger informatie vinden over hoe je vrijwilliger kan worden bij Tele-Onthaal.
  • een wegwijzer naar hulp raadplegen gekoppeld aan thema.
  • contact opnemen om promotiemateriaal te bestellen of op de hoogte wil blijven van hun activiteiten
  • feedback nalaten via het “Tevreden?” formulier
Prijs
gratis
Klik hier voor
Talen
Nederlands
Doelgroep
volwassenen (25-65 jaar), 65-plussers, professionals, kinderen (-12 jaar), jongeren (12-18 jaar), jongvolwassenen (18 - 25 jaar), mantelzorgers, ouder(-figuren), persoon met beperking, mensen met migratie-achtergrond en LGBTQIA+
Verschenen op
13/06/2017
Laatst gescreend op
13/09/2023
blob blob

Zo ziet de tool eruit

Klik op de afbeeldingen om te vergroten.

Voor jou gescreend

Helder

‘Helder’ heeft drie betekenissen:

  1. het doel van de app of website wil duidelijk jouw welzijn of geestelijke gezondheid behouden of verbeteren. 
  2. de doelgroep van de app of website is duidelijk.
  3. de contactmogelijkheden via de app of website (met professionals, met lotgenoten, met ...) zijn duidelijk.

Deze app of website is hierop gescreend en is OK.

Opvallende sterktes en aandachtspunten zijn:
Duidelijke en heldere contactmogelijkheden: de groene en oranje knop bij telefoon en chat geven onmiddellijk aan of Tele-Onthaal via die weg bereikbaar is.
meer over het screenen op 'helderheid'

Toegankelijk

‘Toegankelijk’ heeft drie betekenissen:

  1. De app of website is gebruiksvriendelijk
  2. De app of website werkt technisch vlot
  3. Het is ook duidelijk wat de kostprijs van de app is

Deze app of website is hierop gescreend en is OK.

meer over het screenen op 'toegankelijkheid'

Betrouwbaar

‘Betrouwbaar’ heeft drie betekenissen:

  1. De app of website wordt aangeboden wordt door een geloofwaardige(e) organisatie of samenwerkingsverband
  2. Alle belangrijke “knoppen” werken en de app of website is gemaakt op basis van wetenschappelijke info en/of gefundeerde praktijkkennis. 
  3. Deze app of website geeft ook duidelijke info over privacyveilig gebruik en je kan daarover iemand aanspreken.

Deze app of website is hierop gescreend en is OK.

Opvallende sterktes en aandachtspunten zijn:
Gegevensverwerking en privacybeleid worden duidelijk en transparant weergegeven in begrijpbare taal.
meer over het screenen op 'betrouwbaarheid'

Gebruik met professional

Het is niet evident om apps of websites in je begeleidingspraktijk te integreren. Inspirerend materiaal hiervoor vind je in de mediatheek van www.onlinehulp-vlaanderen.be.

Ben je een hulpverlener en zoek je wat extra ondersteuning voor een cliënt of wil je de momenten dat je zelf niet bereikbaar bent overbruggen? Dan vind je op de website informatie over wanneer het aanbod van Tele-Onthaal zinvol is, over de sterktes en beperkingen van dit soort hulpverlening.

Zelf ervaring mee als professional? Laat het ons hier weten.