Autisme-chat

luistert naar je vragen over autisme en zoekt mee naar antwoorden

Over deze app

Op Autisme-chat kan terecht met vragen of zorgen over jezelf of over iemand met autisme. Je krijgt een luisterend oor, info, advies en ondersteuning.

Je kan er anoniem en gratis terecht voor een chatgesprek met professionele begeleiders van de thuisbegeleidingsdiensten van de Liga Autisme Vlaanderen.

Enkele voorbeelden van vragen waarmee je bij Autisme-chat terecht kan:

  • Ik kreeg onlangs de diagnose autisme en heb het er moeilijk mee. Hoe ga ik hiermee om?
  • Mijn zoon met autisme wordt zo vaak boos, wat kan ik doen?
  • Mijn dochter vindt het niet leuk om activiteiten buitenshuis te doen, moeten we haar pushen?
  • De opvoeding van mijn kind met autisme valt me soms heel zwaar, ik wil dit even kwijt.
  • Mijn broer heeft autisme. Ik heb het gevoel dat mijn ouders meer tijd maken voor hem dan voor mij.
  • Mijn partner met autisme en ik begrijpen elkaar soms niet goed. Hoe kunnen we daarmee omgaan?

Voor wie

Autisme-chat is er voor iedereen met (een vermoeden van) autisme en zijn of haar directe netwerk (ouders, broers en zussen, grootouders, partner, zoon/dochter…).

Wat is het doel?

een luisterend oor bieden en mee zoeken naar antwoorden op vragen of bij zorgen van mensen met (een vermoeden van) autisme en hun directe netwerk.

Wat kan deze app?

Je kan voor een chathulpgesprek terecht voor:

  • (Opvoedings-)ondersteuning;
  • Emotionele ondersteuning (nood aan een luisterend oor);
  • Ondersteuning bij informatieve vragen (administratieve vragen, doorverwijzingsvragen);
  • Oplossingsgerichte ondersteuning (situatie bespreken en samen nadenken).
Prijs
gratis
Beschikbaar op
Talen
Nederlands
Doelgroep
iedereen
Verschenen op
28/01/2019
Gescreend op
31/03/2021
blob blob

Zo ziet de tool eruit

Klik op de afbeeldingen om te vergroten.

Voor jou gescreend

Helder

‘Helder’ heeft drie betekenissen:

  1. het doel van de app of website wil duidelijk jouw welzijn of geestelijke gezondheid behouden of verbeteren. 
  2. de doelgroep van de app of website is duidelijk.
  3. de contactmogelijkheden via de app of website (met professionals, met lotgenoten, met ...) zijn duidelijk.

Deze app of website is hierop gescreend en is OK.

Opvallende sterktes en aandachtspunten zijn:
Het is duidelijk wie, wanneer en waarvoor je bij Autisme-chat terecht kan
meer over het screenen op 'helderheid'

Toegankelijk

‘Toegankelijk’ heeft drie betekenissen:

  1. De app of website is gebruiksvriendelijk
  2. De app of website werkt technisch vlot
  3. Het is ook duidelijk wat de kostprijs van de app is

Deze app of website is hierop gescreend en is OK.

meer over het screenen op 'toegankelijkheid'

Betrouwbaar

‘Betrouwbaar’ heeft drie betekenissen:

  1. De app of website wordt aangeboden wordt door een geloofwaardige(e) organisatie of samenwerkingsverband
  2. Alle belangrijke “knoppen” werken en de app of website is gemaakt op basis van wetenschappelijke info en/of gefundeerde praktijkkennis. 
  3. Deze app of website geeft ook duidelijke info over privacyveilig gebruik en je kan daarover iemand aanspreken.

Deze app of website is hierop gescreend en is OK.

Opvallende sterktes en aandachtspunten zijn:
De hulpverleners van Autisme-chat hebben beroepshalve ervaring met het begeleiden van personen met autisme
De hulpverleners kregen een specifieke vorming over professioneel chatten met personen met autisme
meer over het screenen op 'betrouwbaarheid'

Gebruik met professional

Het is niet evident om apps of websites in je begeleidingspraktijk te integreren. Inspirerend materiaal hiervoor vind je in de mediatheek van www.onlinehulp-vlaanderen.be.

Zelf ervaring mee als professional? Laat het ons hier weten.