JAC chat

kom als jongere op verhaal bij een professionele hulpverlener

Over deze app

Op de JAC chat kan je praten met een hulpverlener. Je kan je verhaal vertellen, een vraag stellen, advies of hulp vragen. De hulpverlener luistert en stelt vragen om  samen met jou te zoeken naar wat je nodig hebt om verder te kunnen. Het is een vertrouwelijk gesprek en kan anoniem. Jij bepaalt zelf wat je vertelt en wat je doet met het gekregen advies. Het gesprek duurt maximum een uur. 

Voor wie

alle jongeren van 12 tot en met 25 jaar. 

Wat is het doel?

Een luisterend oor bieden aan jongeren, hen informatie en advies geven, hulp bieden, doorverwijzen als het nodig is. 

De mogelijkheid bieden aan jongeren om via een chatgesprek op een veilige manier te kunnen praten met een (of hun) hulpverlener.

Wat kan deze app?

Chatten met een hulpverlener. Een gesprek duurt maximum 1 uur.

Anoniem … elke werkdag tussen 13 en 19 u.

De hulpverlener chat met één oproeper tegelijk.

Een filmpje maakt duidelijk hoe de chat werkt.

Als de chat gesloten is of bezet, kan je ook een mail sturen door te klikken op een link. Dan kom je terecht bij een contactformulier waar je je gegevens moet invullen en dan een bericht kunt typen. Door je postcode in te geven (wat verplicht is) wordt je bericht naar het dichtstbijzijnde JAC gestuurd.

Prijs
gratis
Klik hier voor
Talen
Nederlands
Doelgroep
jongeren (12-18 jaar) & jongvolwassenen (18 - 25 jaar)
Verschenen op
22/03/2004
Gescreend op
14/02/2022
blob blob

Zo ziet de tool eruit

Klik op de afbeeldingen om te vergroten.

Voor jou gescreend

Helder

‘Helder’ heeft drie betekenissen:

  1. het doel van de app of website wil duidelijk jouw welzijn of geestelijke gezondheid behouden of verbeteren. 
  2. de doelgroep van de app of website is duidelijk.
  3. de contactmogelijkheden via de app of website (met professionals, met lotgenoten, met ...) zijn duidelijk.

Deze app of website is hierop gescreend en is OK.

Opvallende sterktes en aandachtspunten zijn:
Het doel van de JAC-chat is duidelijk te lezen op de webpagina.
meer over het screenen op 'helderheid'

Toegankelijk

‘Toegankelijk’ heeft drie betekenissen:

  1. De app of website is gebruiksvriendelijk
  2. De app of website werkt technisch vlot
  3. Het is ook duidelijk wat de kostprijs van de app is

Deze app of website is hierop gescreend en is OK.

Opvallende sterktes en aandachtspunten zijn:
De chat is beschikbaar voor iedereen die Nederlands leest en schrijft.
De vormgeving is helder.
JAC-chat is gratis.
De JAC-chat is anoniem.
JAC-chat werkt ook op een smartphone.
meer over het screenen op 'toegankelijkheid'

Betrouwbaar

‘Betrouwbaar’ heeft drie betekenissen:

  1. De app of website wordt aangeboden wordt door een geloofwaardige(e) organisatie of samenwerkingsverband
  2. Alle belangrijke “knoppen” werken en de app of website is gemaakt op basis van wetenschappelijke info en/of gefundeerde praktijkkennis. 
  3. Deze app of website geeft ook duidelijke info over privacyveilig gebruik en je kan daarover iemand aanspreken.

Deze app of website is hierop gescreend en is OK.

Opvallende sterktes en aandachtspunten zijn:
De aanbieder wordt duidelijk vermeld.
Er is een duidelijk privacybeleid waar de anonimiteit en veiligheid van de gebruiker worden toegelicht.
meer over het screenen op 'betrouwbaarheid'

Gebruik met professional

Het is niet evident om apps of websites in je begeleidingspraktijk te integreren. Inspirerend materiaal hiervoor vind je in de mediatheek van www.onlinehulp-vlaanderen.be.

Zelf ervaring mee als professional? Laat het ons hier weten.