LifeCity

ondersteuning voor begeleidingsgesprekken in de jeugdhulp

Over deze app

LifeCity is helpt om in gesprek te gaan over:

  • emotiebewustzijn en -regulatie;
  • het opstellen van doelen;
  • het ontdekken van talenten en hulpbronnen;
  • het opbouwen van een levensverhaal. 

Voor wie

Iedereen die werkt met (kwetsbare) kinderen van 6 tot 12 jaar en hun netwerk.

Wat is het doel?

LifeCity helpt om met kinderen in gesprek te gaan rond hun ondersteuningsnoden om voor een positief leefklimaat te zorgen.

Deze app kan …

  • … kinderen motiveren om deel te nemen aan gesprekken met hun individuele begeleiding;
  • … moeilijke gesprekken vergemakkelijken door onder meer te werken met beelden, metaforen, audio, filmpjes;
  • … bijdragen aan de continuïteit van de hulpverlening door gegevens te bewaren.

Wat kan deze app?

In LifeCity kan het kind:

  • een zelfgekozen avatar ontwikkelen en zich met deze avatar door de stad verplaatsen; 
  • een wolkenkrabber bouwen waar het kind de eigen dromen en wensen kan weergeven in concrete doelen;
  • een film maken van het eigen levensverhaal;
  • een park bezoeken waar het kind kan stilstaan bij de gevoelens waarmee het kampt;
  • een schatkist bewaren waar het eigen kwaliteiten en talenten bewaart;
  • in een rugzak alle tips en tools verzamelen om met moeilijkheden om te gaan;
  • zelf bepalen wat het wil bijhouden voor de toekomst en wat niet.
Prijs
gratis
Klik hier voor
Aanbieder
Talen
Nederlands
Doelgroep
professionals & kinderen (-12 jaar)
Verschenen op
16/09/2021
Gescreend op
1/10/2021
blob blob

Zo ziet de tool eruit

Klik op de afbeeldingen om te vergroten.

Voor jou gescreend

Helder

‘Helder’ heeft drie betekenissen:

  1. het doel van de app of website wil duidelijk jouw welzijn of geestelijke gezondheid behouden of verbeteren. 
  2. de doelgroep van de app of website is duidelijk.
  3. de contactmogelijkheden via de app of website (met professionals, met lotgenoten, met ...) zijn duidelijk.

Deze app of website is hierop gescreend en is OK.

Opvallende sterktes en aandachtspunten zijn:
Via een uitgebreide zoekfunctie kan je makkelijk dingen die in het verleden zijn toegevoegd terugvinden.
Op het eerste zicht lijkt sterke sturing vanuit de begeleiding nodig om de app te gebruiken ... in de praktijk blijkt dat jongeren hun begeleider op sleeptouw nemen ... Sterk punt!
De begeleiding moet eerst LifeCity zelf goed leren kennen door een instructiefilmpje te bekijken.
meer over het screenen op 'helderheid'

Toegankelijk

‘Toegankelijk’ heeft drie betekenissen:

  1. De app of website is gebruiksvriendelijk
  2. De app of website werkt technisch vlot
  3. Het is ook duidelijk wat de kostprijs van de app is

Deze app of website is hierop gescreend en is OK.

Opvallende sterktes en aandachtspunten zijn:
Het kind heeft de regie in handen en kan zelf bepalen wat bewaard blijft en wat niet.
Enkel toegankelijk via Android (niet via IOS of website).
Voor begeleiders is er enkel een webversie.
meer over het screenen op 'toegankelijkheid'

Betrouwbaar

‘Betrouwbaar’ heeft drie betekenissen:

  1. De app of website wordt aangeboden wordt door een geloofwaardige(e) organisatie of samenwerkingsverband
  2. Alle belangrijke “knoppen” werken en de app of website is gemaakt op basis van wetenschappelijke info en/of gefundeerde praktijkkennis. 
  3. Deze app of website geeft ook duidelijke info over privacyveilig gebruik en je kan daarover iemand aanspreken.

Deze app of website is hierop gescreend en is OK.

Opvallende sterktes en aandachtspunten zijn:
Er is veel aandacht voor de privacy van de kinderen. Zo kunnen gegevens enkel geraadpleegd worden als het kind inlogt, en dus toestemming geeft.
LifeCity is ook getest bij andere doelgroepen met welzijns -en zorgnoden.
Er is veel onderzoek voorafgegaan aan het lanceren van Lifecity
LifeCity is ontwikkeld in co-creatie met zowel kinderen, jongeren, ex-cliënten als begeleiders binnen de jeugdhulp.
meer over het screenen op 'betrouwbaarheid'

Gebruik met professional

Het is niet evident om apps of websites in je begeleidingspraktijk te integreren. Inspirerend materiaal hiervoor vind je in de mediatheek van www.onlinehulp-vlaanderen.be.

Voor de begeleiding is er een uitgebreide en duidelijke handleiding beschikbaar. Er is ook een duidelijk instructiefilmpje op het platform voor begeleiders waar alle functionaliteiten getoond worden.

LifeCity vervangt die gesprekken met de hulpverlener niet, maar verlaagt de drempel om open in dialoog te gaan. 

Zelf ervaring mee als professional? Laat het ons hier weten.